تأثیر ملاتونین درکنترل افزایش وزن ازطریق چربی بژ

 دانشمندان اسپانیایی برای اولین بار پرده از معمای تأثیر ملاتونین درمقابله با چاقی درموجودات و فواید متابولیکی آن در درمان دیابت و هایپرلیپیدمیا برداشتند. ملاتونین یک هورمون طبیعی است که توسط بدن تولید می شود مقدار ملاتونین درتاریکی شب افزایش می یابد. این ماده به طور طبیعی در میوه جات وسبزیجات مانند خردل، دیوخار یا خفچه ، بادام، دانه های گل آفتابگردان، هل سبز، رازیانه ، گشنیز و گیلاس وجود دارد. دانشمندان اسپانیایی نشان دادند که مصرف ملاتونین به کنترل اضافه وزن کمک می کند زیرا این ماده سبب تحریک چربی بژ یا چربی قهوه ای می شود این نوع از سلولهای چربی در موجود زنده کالری را به جای ذخیره کردن مصرف می کند. در حالیکه بافت چربی سفید مسئول ذخیره  کالری و افزایش وزن است اما چربی خوب یا چربی بژ به تنظیم وزن بدن  کمک می کند ودارای فواید متابولیکی است.

 دانشمندان دانشگاه Granadaانستیتو نوروساینس ، بیمارستان Carlos IIIبا همکاری دانشمندان مرکز علوم سلامت دانشگاه تگزاس درآمریکا برای اولین بار فواید متابولیکی ملاتونین را دردرمان  دیابت وهایپرلیپیدمیا کشف کردند ونتایج آنرا درمجله ی Pineal Researchمنتشر نمودند.

درمقاله ی منتشر شده ی اولیه ی محققین تأثیرات ملاتونین بر چاقی، دیس لیپیدمیا، فشار خون بالا را تجزیه و تحلیل کردند. آنها همچنین دیابت نوع  2 مرتبط با چاقی را درموشهای صحرایی چاق جوان که ازجنس Zucker( یک نوع مدل آزمایشگاهی سندرم متابولیک است)بودند، بررسی کردند.

 براساس نتایج اخیر، بنظر می رسد کلید واقعیت این است که مصرف طولانی مدت ملاتونین نه نتها  سبب ظاهر شدن چربی قهوه ای یا چربی بژ درموشهای صحرایی چاق دیابتی می شود بلکه این چربیها را درموشهای لاغر به عنوان گروه کنترل نیز ظاهر می کند. این چربیها بصورت نقاطی به اندازه ی وسایز عدس  درزیر پوست کشاله ی ران موشهای صحرایی چاق دیابتی Zuckerظاهر می شوند.

ملاتونین یک هورمون طبیعی است که توسط بدن ساخته می شود ومعمولاً درتاریکی شب مقدار آن افزایش می یابد. همچنین درمقادیر کم در میوه جات وسبزیجات نظیر خردل و .... یافت می شود.این یافته ها همراه با پروفایل فارماکولوژیکی ایمن ملاتونین می تواند آنرا بصورت ابزار مفیدی برای  درمان چاقی معرفی می کند. خوابیدن درمحل تاریک و مصرف غذاهای حاوی ملاتونین می تواند به کنترل افزایش وزن و جلوگیری از بیماریهای قلبی- عروقی که همراه با چاقی و دیس لیپیدمیا بوجود می آید، کمک کند.

 نتایج این تحقیق نشان داد تجویز طولانی مدت ملاتونین سبب ایجاد خواص گرمازایی که درهنگام قرار گرفتن دربرابر سرما ظاهر می شود وافزایش تأثیر گرما زایی ورزش می گردد بنابراین به عنوان راهی برای مقابله ودرمان چاق مطرح است. تفاوت کلیدی چربی سفید و چربی بژ این است که سلولهای چربی بژ دارای میتوکندریهایی هستند که پروتئین UCP1را که مسئول سوزاندن کالری و تولید گرما می باشد ، تولید می کنند.

به دلیل اهمیت این نتایج دانشمندان مطمئن هستند که برای ادامه ی کار و رسیدن به موفقیت در بکارگیری این روش درانسان برای مقابله با چاقی دیابت با استفاده ازتجویز ملاتونین ، بودجه ی کافی را در آینده ی زود دریافت خواهند کرد.

منبع:

 www.biosciencetechnology.com/news/2013/09/melatonin-controls-weight-gain-stimulating-beige-fat